سانترال

دستگاه سانترال

دستگاه سانترال

دستگاه سانترال چیست؟ چه کاربردهای دارد؟  کدام مدل مناسب محل کسب و کار من است؟ بهترین و با کیفیت ترین مدل برای انتخاب کدام است؟ همه این ها به همراه دیگر موارد سوالاتی هستند که ذهن شما را هنگام استفاده از دستگاه مشغول می کند. ما در این مقاله به شما کمک می کنیم تا با مراکز تلفن سانترال و انواع آن آشنا شوید.

سانترال چیست؟

عصرارتباطات هر لحظه درحال تغییر و پیشرفت برای برقراری ارتباطی آسان و کاربردی می باشد. سانترال به عنوان یکی از پرکاربردترین دستگاه ها شناخته شده است. این مراکز تلفن امروزه به طور قابل توجهی تکامل یافته است که برای سازمان ها امکان مدیریت بهتر تماس ها را به ارمغان می آورد. سیستم های تلفن هوشمند دارای ویژگی های هستند با برطرف کردن نیاز های شرکت ها سبب رونق و پیشرفت در کسب و کار می شوند. این دستگاه ها همانند یک مرکز مخابراتی کوچک و پرکاربرد برای برقراری ارتباط چندگانه می باشد.

Private Branch Exchange با اختصار PBX یا همان سانترال یک شبکه تلفن خصوصی است که داخل یک سازمان یا شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه امکان برقراری ارتباط با خطوط  داخلی و شهری را به صورت یکپارچه میسر می سازد. بنابراین داشتن یک سیستم سانترال معتبر و پیشرفته برای هر سازمانی یک مسئله مهم و اساسی می باشد. تمامی مشاغل از کوچک تا بزرگ برای بهبود عملکرد ارتباطی میان پرسنل و مشتریان می توانند از این دستگاه استفاده کنند.

امروزه با پیشرفت عصرارتباطات استفاده از مراکز تلفن سانترال بسیار رایج شده است. در گذشته این دستگاه ها فقط برای شرکت های بزرگ در نظر گرفته می شد اما امروزه حتی ادارات کوچک قادر به استفاده از این محصول می باشند. دستگاه های سانترال دارای قابلیت های بسیار زیادی از جمله انتقال تماس، پست صوتی، ضبط تماس، تلفن گویا و صف انتظار تماس هستند. مشاغل معمولا دارای چند خط شهری برای کسب و کار خود می باشند. یکی از مشکلات اصلی اشتراک گذاری خطوط شهری بین کارمندان مجموعه است. ویژگی دیگر دستگاه سانترال در دسترس قرار دادن خطوط شهری برای تمامی پرسنل می باشد.

مراکز تلفن سانترال دارای انواع مختلفی هستند که باید بسته به نیاز کاربر انتخاب شود. شما می توانید از طریق تماس با مشاوران ما با ارائه اطلاعات و نیاز های خود سانترال ورد نیاز خود را جست و جو کنید. یک راهنمایی دقیق علاوه بر صرف جوی در وقت، هزینه های مصرفی را نیز کاهش می دهد. صاحبان مشاغل برای انتخاب دستگاه ها باید به تعداد کارکنان و نوع سیستمی که انتخاب می کنند توجه کنند.

دستگاه های سانترال از دو جنبه مورد بررسی قرار می گیرند؛ از لحاظ قابلیت ها و کارکردشان که چه امکاناتی را ارائه می دهد و همچنین از لحاظ ظرفیت قابل استفاده که معیار بسیار مهمی برای انتخاب هستند. مراکز تلفن سانترال در 4 نوع متفاوت وجود دارد که هر یک دارای دو گروه کم ظرفیت و پر ظرفیت می باشند.

انواع سانترال

  1. سیستم آنالوگ (Traditional PBX)
  2. سیستم دیجیتال (IP PBX)
  3. سیستم ترکیبی (hybrid IP PBX)
  4. سیستم میزبان (Hosted PBX)

سیستم آنالوگ

این سیستم یک روش سنتی است که مدت زمان طولانی ای وجود دارد و قابل استفاده می باشند. خطوط آنالوگ از طریق خطوط POT (تلفن های ساده) به PSTN (شبکه عمومی سوئیچ تلفن) متصل می شوند. اتصالات بین دستگاه، تلفن ها و فکس از طریق سیم کشی مسی می باشد. تماس های ورودی و خروجی خطوط شهری از طریق دستگاه هدایت می شود و امکان انتقال تماس بین تلفن های شرکت وجود دارد. این سیستم قادر به مدیریت بسیاری از ویژگی های تلفن های مدرن مانند ارسال پست صوتی به ایمیل نیستند.  این سیستم بسیار قابل اعتماد می باشد همچنین در زمان قطع برق به عملکرد خود ادامه می دهد. مشاغل کوچک برای  کنترل هزینه ها و مناطقی که تحت پوشش اینترنت نیستند می توانند از این دستگاه استفاده کنند.

سیستم دیجیتال

دستگاه های سانترال VoIP از پرکاربرد ترین محصولات ارتباطی در جهان می باشند. این دستگاه با قابلیت های منحصر به فرد توجه بسیاری از صاحبان مشاغل را جلب کرده است. سیستم های تلفن دیجیتال به صورت آنلاین مدیریت می شود و با تلفن های موجود کار می کنند. پروتکل اینترنت (IP) روشی برای انتقال داده به سرور است، به دین معنا که تماس ها از طریق اینترنت برقرار می شود. این سیستم ترافیک داخلی بین ایستگاه را کنترل می کند و کیفیت مطلوب یا بهتری نسبت به تلفن ثابت سنتی ارائه می دهند. IP PBX شامل یک سرور و تعدادی نقطه پایانی SIP است که بر روی آن ثبت شده است. حال این نقاط پایانی می توانند تلفن های داخل شرکت، کامپیوتر ها و دستگاه های تلفن همراه با برنامه های  SIP/VoIP باشند. این سیستم دارای تمام امکانات سیستم های آنالوگ هستند اما دیگر نیازی به نگهداری سخت افزار و به روز رسانی نرم افزار ندارند. سیستم های IP PBX ویژگی های را برای مدیریت تماس ها مانند ضبط مکالمه، گزارش تماسو کیفیت صدای HD را ارائه می دهند.

سیستم ترکیبی

این سیستم تلفن از هر دو فناوری آنالوگ و دیجیتال پشتیبانی می کند. اکثر سیستم های ترکیبی از SIP trunk پشتیبانی می کنند و کیفیت صدای عالی دارند. این سرویس امکان ادغام تجهیزات ارتباطی قدیمی سانترال با VoIP را برای ارتباطی یکپارچه فراهم می کند. این مراکز تلفن از قابلیت های زیادی خدمات ارتباطی بهره می برند. در صورت لزوم می توان این دستگاه را به PBX مبتنی بر ابر ارتقا داد. طیف وسیعی از خدمات صوتی با کیفیت عالی را در اختیار شما قرار می دهند. این دستگاه به خطوط PRI یا BRI متصل می شود که دارای 24 کانال است. hybrid IP PBX تمامی نیاز های شما برای انجام امور تلفنی را رفع خواهند کرد. ارتباط سریع با مشتری و پشتیبانی قویی سبب گسترش کسب و کار شما خواهد شد.

سیستم میزبان

این تکنولوژی جدیدترین و پیشرفته ترین در جهان می باشد و با نام های cloud-based PBX و Hosted PBX شناخته می شود. این سیستم مبتنی بر فناوری ابری که کلیه ویژگی های سیستم سانترال، برنامه ها و خدمات تماس را ارائه می دهد. با استفاده از این سرویس دیگر نیازی به سرور نخواهید داشت و Hosted PBX شما را پشتیبانی می کند.  توسط بسیاری از مشتریان از طریق اینترنت قابل دسترسی است و تنها باید به صورت ماهانه مقدار کمی هزینه را برای خدمات ارائه شده پرداخت کنید. این سیستم به روز رسانی های مداوم نرم افزار را در اختیار شما قرار می دهد تا همیشه از جدیدترین ویژگی ها بهره مند شوید. همچنین دیگر نگران تعمیر و نگهداری تجهیزات پشتیبان نخواهید بود به دلیل اینکه همه اینها به عهده شرکت Hosted PBX است. تنها چیزی که شما نیاز دارید تا از این خدمات استفاده کنید شبکه اینترنت با پهنای باند قابل قبول می باشد. یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزیت فناوری ابر ارتقاء سایت جدید و گسترش آن بدون نیاز به تجهیزات در مرکز داده به سرعت می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا